Nieuws
Input Onderwijsontwikkeling Nederland aan verkiezingsprogramma’s: zet in op een Educatief Deltaplan
De kwaliteit van ons onderwijs staat onder druk. Lerarentekorten, teruglopende basisvaardigheden en kansenongelijkheid vragen om een koersvaste en samenhangende aanpak. Daarom heeft Onderwijsontwikkeling Nederland een brief gestuurd aan de...
Implementatienderzoek subsidieregeling ‘Verbetering basisvaardigheden’: Cruciale rol voor Onderwijsadviesbureaus
Ruim 75% van de scholen schakelt externe expertise in Uit de eerste meting van het implementatieonderzoek naar de subsidieregeling Verbetering basisvaardigheden (tranche 3) blijkt dat een ruime meerderheid van de scholen gebruikmaakt van externe ondersteuning. Meer...
Denise van den Berg te gast bij BNR Zakendoen
Denise van den Berg, interim directeur-bestuurder Onderwijsontwikkeling Nederland, was maandag te gast bij BNR Zakendoen. In een 1-op-1 interview met presentator Thomas van Zijl namen ze de recente ontwikkelingen in de Onderwijswereld door. De voornaamste onderwerpen...
Onderwijsontwikkeling Nederland roept op tot structurele professionalisering van leraren voor inclusief onderwijs
Op 21 mei vindt het commissiedebat Passend Onderwijs plaats in de Tweede Kamer. In aanloop naar dit debat heeft Onderwijsontwikkeling Nederland een brief gestuurd aan de leden van de vaste Kamercommissie voor OCW. De kernboodschap: inclusief onderwijs in 2035 is...
Onderwijsontwikkeling Nederland deelt visie op onderwijsregio’s met Tweede Kamer
Op donderdag 15 mei 2025 heeft Onderwijsontwikkeling Nederland een position paper over de onderwijsregio’s aangeboden aan de Vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer. Met deze bijdrage willen wij vanuit de praktijk onze visie delen op...
Stichting Het ABC en Melior Advies behalen Keurmerk Onderwijsontwikkeling
Afgelopen vrijdag, tijdens de OON-dag bij de Rolf groep in Ochten, mocht interim directeur-bestuurder Denise van den Berg het Keurmerk Onderwijsontwikkeling uitreiken aan Minke Fuijkschot van Stichting Het ABC en Peter Helmantel van Melior Advies. Van harte...
Aankondiging Masterclass ‘Sturen op Streefniveau 1S’ – Speciaal voor startende rekenadviseur
Onderwijsontwikkeling Nederland organiseert samen met het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde en het Begeleidersnetwerk Rekenen-Wiskunde een reeks online masterclasses voor startende rekenadviseurs. Op vrijdag 6 juni 2025 trappen we af met de eerste: ‘Sturen op...
Voorjaarsnota: Bezuinigingen zetten de toekomst van het onderwijs onder druk
Onderwijsontwikkeling Nederland maakt zich grote zorgen over de bezuinigingen op onderwijs die in de Voorjaarsnota zijn aangekondigd. Deze plannen brengen namelijk niet alleen de kwaliteit van het huidige onderwijs in gevaar, maar ondermijnen ook de broodnodige...
Position Paper: evidence-informed werken in de onderwijspraktijk
Onderwijsontwikkeling Nederland heeft een position paper opgesteld als input voor de verkenning van de Onderwijsraad naar de kansen en risico’s van sturing op evidence-informed werken in het onderwijs. In de position paper wordt betoogd dat sturing op...
Reactie op De Staat van het Onderwijs 2025
Gisteren publiceerde de Inspectie van het Onderwijs de jaarlijkse Staat van het Onderwijs, een belangrijke graadmeter voor hoe het met ons onderwijs gesteld is. Onderwijsontwikkeling Nederland herkent zich in de zorgen die in het rapport worden geuit. Ook...
TMI | Digitale Geletterdheid behaalt Keurmerk Onderwijsontwikkeling
Wij feliciteren TMI | Digitale Geletterdheid van harte met het behalen van het Keurmerk Onderwijsontwikkeling! Deze week heeft interim directeur-bestuurder Denise van den Berg namens Onderwijsontwikkeling Nederland het Keurmerk Onderwijsontwikkeling mogen uitreiken...
Debat digitalisering in het funderend onderwijs: oproep tot een duidelijke visie en structurele ondersteuning
Op 3 april vond in de Tweede Kamer het commissiedebat Digitalisering en Leermiddelen in het Funderend Onderwijs plaats. Voor Onderwijsontwikkeling Nederland stond dit debat in het teken van een duidelijke oproep: digitalisering in het onderwijs vraagt om visie, regie...