Nieuws
Eric Bosman nieuwe directeur-bestuurder van Onderwijsontwikkeling Nederland
Eric Bosman is per 1 januari 2026 de nieuwe directeur-bestuurder van Onderwijsontwikkeling Nederland. Hij volgt Denise van den Berg op, die deze functie tijdelijk als interim-directeur-bestuurder vervulde. Met de komst van Eric Bosman haalt Onderwijsontwikkeling...
Kamer kritisch op OZL-wetsvoorstel: regionale kracht en continuïteit centraal in debat
Gisteren vond het plenaire debat plaats waarbij het wetsvoorstel Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen werd behandeld. Er was brede erkenning voor het belang van onderwijs tijdens ziekte: niet alleen om bij te blijven met leerstof, maar ook om de verbinding met...
Lisa Westerveld en Ilana Rooderkerk op werkbezoek: zorgen over toekomst OZL centraal
In de dagen voorafgaand aan de plenaire behandeling van het wetsvoorstel Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen (OZL) op 3 december, brachten Tweede Kamerleden Lisa Westerveld (GroenLinks-PvdA) en Ilana Rooderkerk (D66) afzonderlijke werkbezoeken aan de regionale...
Onderwijsontwikkeling Nederland: ‘Kwaliteit en duidelijkheid in onderwijsondersteuning hard nodig’
Onderwijsontwikkeling Nederland verwelkomt de stappen die staatssecretaris Becking in zijn Kamerbrief aankondigt om de kwaliteit van onderwijsondersteuning te versterken en het evidence-informed werken in scholen verder te bevorderen. De contouren voor een...
Geactualiseerde Menukaart Digitale Geletterdheid 2025 gepubliceerd
Digitale geletterdheid is belangrijker dan ooit. Tijdens de Week van de Mediawijsheid, geïnitieerd door Netwerk Mediawijsheid, publiceren we de geactualiseerde Menukaart Digitale Geletterdheid (versie 2025). Deze menukaart biedt een actueel overzicht van interventies...
Nieuwe stap voor kennis in onderwijs: Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek wordt Nationaal Kennisinstituut Onderwijs
Met ingang van 1 januari zet het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) zijn werk voort onder een nieuwe naam: Nationaal Kennisinstituut Onderwijs. Onderwijsontwikkeling Nederland feliciteert het instituut met deze belangrijke stap en kijkt uit naar een sterke...
Tweede editie Tijdschrift Taal in 2025
Onlangs verscheen de nieuwe editie van Tijdschrift Taal. Dit tijdschrift draait om de ontwikkeling van taal en heeft tot doel de praktijk van het taalonderwijs in het primair onderwijs duurzaam en gefundeerd te ondersteunen en verbetering te stimuleren. De artikelen...
TALIS 2024: Leraren werken met plezier, maar werkdruk blijft aandachtspunt
Onlangs is de nieuwste editie van TALIS (Teaching and Learning International Survey) verschenen. Dit internationale onderzoek wordt elke zes jaar uitgevoerd en brengt de werkbeleving van leraren en schoolleiders in kaart. De nieuwste editie van het internationale...
Onderwijsontwikkeling Nederland organiseert 5e editie van het Nationale Onderwijsontbijt
Op donderdagochtend 25 september organiseerde Onderwijsontwikkeling Nederland de 5e editie van het Nationale Onderwijsontbijt. In de vroege ochtend verzamelden leden van de branchevereniging, vertegenwoordigers uit het onderwijsveld, betrokken politici en journalisten...
Prinsjesdag 2025 – Onze afdronk
Vandaag is het Prinsjesdag waarbij de begrotingen voor het onderwijs in 2026 bekend zijn gemaakt. Opvallend is dat de totale begroting voor het funderend onderwijs vrijwel gelijk blijft, maar dat zich een aantal verschuivingen hebben voorgedaan. 1. Basisvaardigheden...
Miljoenennota: Begroting OCW daalt fors
In de Miljoenennota valt op dat de begroting van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) de komende jaren met ongeveer 3 miljard euro daalt. Sinds de start van kabinet-Schoof is per saldo al zo’n 1 miljard euro minder gereserveerd. Een belangrijke reden voor de daling...
Begroting VWS: Gemeenten worden gecompenseerd voor eerdere tekorten
De jeugdzorg staat de komende jaren voor belangrijke veranderingen. Het kabinet wil bereiken dat kinderen en jongeren alleen zorg krijgen als dat echt nodig is, en dan zo licht mogelijk, zo zwaar als nodig en van goede kwaliteit. Waar het kan, worden oplossingen juist...











