Het lerarentekort is een complex probleem dat een integrale aanpak vereist. De leden van de OON geloven dat het stimuleren van schoolontwikkeling een cruciaal onderdeel is van deze strategie. Door de kwaliteit van het onderwijs en de werkomgeving op onderwijsinstellingen te verbeteren, kunnen we effectief het lerarentekort verminderen.
Schoolontwikkeling draagt bij aan een positief schoolklimaat dat niet alleen startende leraren aantrekt, maar ook zittende leraren behoudt. Het gevoel van betrokkenheid en tevredenheid op school is essentieel voor het behoud van leraren op de lange termijn.
Onze rol op scholen, zowel voor leraren, schoolleiders en besturen, is om bij te dragen aan de schoolontwikkeling en om ondersteuning te bieden bij de vormgeving van hun onderwijsbeleid-en kwaliteit en bij de verdere uitwerking van hun strategisch personeelsbeleid. We richten ons onder andere op de volgende gebieden:
Door deze ondersteuning te bieden streven we ernaar om scholen te helpen een positieve en stimulerende omgeving te creëren, waarin leraren zich verder ontwikkelen. Zo kunnen we samen het lerarentekort effectief verminderen en de kwaliteit van het onderwijs versterken.
De werkgroepleden zijn als volgt: