De kwaliteit van het onderwijs staat onder druk. Om dat te weten hoeven we de krant maar open te slaan. Daar leggen wij ons niet bij neer. De leden van Onderwijsontwikkeling Nederland staan voor een bundeling van krachten om zo samen met leraren, schoolbesturen, overheidspartijen en andere kwaliteitspartners te werken aan de duurzame ontwikkeling van het onderwijs. Onze leden zien het als een gezamenlijke missie om bij te dragen aan de maatschappelijke opdracht. Wij zijn ervan overtuigd dat de maatschappelijke opdracht te groot en te uitdagend is om deze alleen op te pakken. Wij staan voor samen. En dus ook graag met u!
Is uw organisatie actief op het gebied van onderwijsadvisering/ontwikkeling met scholen en schoolbesturen als de primaire klant?
Is het aantal medewerkers dat zich binnen de organisatie bezighoudt met onderwijsadvisering minimaal 5fte?
Heeft u organisatie een minimale gemiddelde omzet uit onderwijsdienstverlening over de afgelopen 3 jaar van circa 950.000 per jaar?
Onderschrijft u de leidende principes, past u deze actief toe en bent u hierop aanspreekbaar?
Bent u van plan om binnen een jaar na toetreding aan alle eisen van het Keurmerk Onderwijsontwikkeling te voldoen?
Dan hopen we van harte dat u contact met ons opneemt voor een eerste kennismakingsgesprek. Onze directeur, Margreet de Vries vertelt u graag meer over onze vereniging.
Onderwijsontwikkeling Nederland, vereniging van adviesbureaus voor onderwijs
Maanweg 174
2516 AB Den Haag
Tel: 070- 315 41 00
E-mail: info@onderwijsontwikkeling.nl
Aanmelden?
Aanmelden kan schriftelijk door het bestuur van het (aspirant)lid aan het bestuur van Onderwijsontwikkeling Nederland, vergezeld van de statuten dan wel het instellingsbesluit van het adviesbureau.
Redenen om lid te worden van Onderwijsontwikkeling Nederland
KEURMERK ONDERWIJSONTWIKKELING
Onderscheidend door kwaliteitskeurmerk.
Onze positie als private partijen die samenwerken met partijen in het publieke domein, die bekostigd worden door publieke middelen heeft ons ertoe gebracht het Keurmerk Onderwijsontwikkeling te hanteren. Om het Keurmerk Onderwijsontwikkeling te mogen dragen onderschrijven onze leden de leidende principes van onze vereniging. Hierin maken we afspraken over wat mag de maatschappij van ons mag verwachten, waar onze partners ons op mogen aanspreken en wat we vragen van de leden onderling. Het keurmerk toont daarnaast aan dat het adviesbureau voor onderwijs voldoet aan de kwaliteitscriteria van hoogwaardig onderwijsadvies (Kwaliteitscriteria Onderwijsontwikkeling Nederland, dan wel ISO 9001) en het geeft inzicht in de klanttevredenheid (Cedeo- erkenning Onderwijsadvies). Onze leden onderscheiden zich door het bieden van hoge, aantoonbare kwaliteit. De minister heeft vergaande plannen om het keurmerk verplicht te maken voor alle adviesbureaus voor het onderwijs, om zo de markt te reguleren.
Klik hier voor meer informatie over het Keurmerk Onderwijsontwikkeling.
LOBBY EN IMAGO
Verbeter de concurrentiepositie.
Gezamenlijke lobby: door samen te lobbyen sta je sterker en krijg je zaken voor elkaar. Niet alleen richting Tweede Kamer, de ministeries OCW, VWS en SZW, het College voor Toetsen en Examens, NRO maar ook richting de sectorraden, VNG, Ouderverenigingen en de Belastingdienst. De branchevereniging komt, zonder direct financieel eigen belang en zonder verstoring van een eventuele directe klantrelatie, op voor de belangen van haar leden en het belang van schoolontwikkeling en professionalisering van leerkrachten.
Een gezamenlijke lobby heeft meer impact dan individuele lobby door een adviesbureau voor onderwijs en is dus (kosten)effectiever. Het zorgt daarnaast voor landelijke vertegenwoordiging en naamsbekendheid. Samen werken we aan het behoud van het goede imago van de adviesbureaus in de markt en benadrukken we de meerwaarde van de adviesbureaus voor onderwijs in de onderwijsinfrastructuur.
INNOVATIE EN INFORMATIE
Blijf op de hoogte van trends en ontwikkelingen.
Onderwijsontwikkeling Nederland identificeert vroegtijdig trends en beleidsontwikkelingen en informeert haar leden hierover. Alle medewerkers van leden krijgen toegang tot het intranet van de branche waar wij actuele informatie delen en leden onderling kennis uitwisselen. Met als doel het bevorderen van gezamenlijke innovatie en versterking van de branche als geheel.
VERENIGINGSNETWERK
Wissel ervaringen uit en help elkaar.
De vereniging is dé ontmoetingsplek om gezamenlijk beleid te bepalen, cases te delen, kansen te signaleren en met elkaar praten over de ontwikkelingen in de branche en binnen de organisaties. Dit gebeurt onder meer tijdens de Algemene Ledenvergadering en op ons intern kennisplatform. Leden vinden ook verbinding buiten de geplande bijeenkomsten.
COLLECTIEVE KLACHTENREGELING
Bespaar tijd en moeite door de collectieve klachtenregeling.
Onderwijsontwikkeling Nederland voorziet in een (model)klachtenregeling en ondersteunt leden bij de formatie van een interne klachtencommissie. Klanten van leden kunnen in tweede instantie hun klacht voorleggen aan de onafhankelijke Commissie van Beroep van Onderwijsontwikkeling Nederland.
Elke leerling in Nederland verdient goed onderwijs. Niet zómaar goed: het beste onderwijs. Dat is waar iedereen in het onderwijsveld voor gaat; of je nu voor de klas staat, in een schoolbestuur zit, op het ministerie werkt of bij een onderwijsadviesbureau. Het draait om de ontwikkeling van de leerling. Lees in dit document onze visie op onderwijsontwikkeling. Download onze position paper HIER.
Voorwaarden voor lidmaatschap
Lidmaatschap van Onderwijsontwikkeling Nederland is mogelijk voor adviesbureaus voor onderwijs die:
– minimaal drie jaar actief zijn in het vakgebied;
– in aanmerking komen voor de kwaliteitseisen van het Keurmerk Onderwijsontwikkeling;
– goed werkgeverschap hanteren;
– hun omzet uit de markt halen en niet uitsluitend via subsidies.
Voor adviesbureaus voor onderwijs die nog niet aan bovenstaande voorwaarden voldoen, is voor de duur van één jaar een aspirant-lidmaatschap mogelijk.
Contributie
De contributie bedraagt een percentage van de omzet. Er geldt hiervoor een maximum en een minimum bedrag.
Eisen keurmerk
Om het keurmerk Onderwijsontwikkeling te mogen dragen onderwerpen onderwijsadviesbureaus zich aan een onafhankelijke kwaliteitstoetsing. Daarnaast dienen de leden in het bezit te zijn van een CEDEO erkenning voor klanttevredenheid. Tot slot onderschrijven de leden een aantal leidende principes die vastgelegd zijn in het ledenstatuut van de vereniging.
Wij werken graag samen met de aangesloten onderwijsadviesbureaus. Wij blijven onze eigen visie uitdragen, maar ervaren een enorme meerwaarde in de samenwerking rond nieuwe producten en het positioneren in het onderwijsveld.
Onderwijsontwikkeling Nederland is een laagdrempelige branchevereniging met veelal direct beschikbare expertise. De aangesloten leden fungeren voor ons als regionaal en landelijk klankbord en als netwerk om op te trekken in marktgerichte thema's.
John Hoeberichts, Directeur-bestuurder IJsselgroep
Met Onderwijsontwikkeling Nederland zijn we vanuit diverse achtergronden samen dienstbaar aan onderwijs en jeugdhulp van goede kwaliteit.
Arno Bronkhorst, Raad van Bestuur KOC Diensten
Wij vinden het belangrijk om lid te zijn vanwege het kwaliteitskeurmerk en vanwege de kwalitatief hoogwaardige informatievoorziening van Onderwijsontwikkeling Nederland.
Kirsten Wolfert, Directeur SAD Wassenaar
De gezamenlijke lobby en een landelijk dekkend netwerk zijn voor ons belangrijke punten van het lidmaatschap. Ook het samen op de markt zetten van producten en kennis delen zijn pluspunten.
Annemarie Kaptein, bestuurder Bazalt Groep
De beste kansen voor ieder kind. Dat is wat stichting CED-Groep drijft. Samen met collega instellingen kunnen we in deze mooie branchevereniging nóg meer betekenen voor het onderwijs.
Margéke Hoogenkamp, directeur bestuurder CED Groep
Door samenwerking en partnership maak je het verschil. Daarom sluiten we ons graag aan bij Onderwijsontwikkeling Nederland.
Prince Heyliger, directeur-bestuurder De Rolf groep
Met trots zijn wij aangesloten bij Onderwijsontwikkeling Nederland. Wij gaan net als Onderwijsontwikkeling Nederland voor kwaliteit en duurzame interventies in het onderwijs. Door gebundelde krachten kunnen we samen een stap zetten in het versterken van mooi en goed onderwijs.
Jacqueline Sweerts, directeur InterZin
Samen werken we aan nog beter digitaal onderwijs voor elk kind!
Laura Walter-Goudsmit, Edutrainers
Kwaliteit. Dat draagt Onderwijsontwikkeling Nederland uit. Door het krachtige netwerk zorgen we ervoor dat het onderwijs in Nederland op een goede manier door kan blijven ontwikkelen. TMI wil daar maar al te graag aan bijdragen!
Michiel Kalverda, directeur TMI
Wij gaan net als OON voor de hoogst mogelijke kwaliteit van het onderwijs. In ons geval door de focus op onderwijskundig leiderschap. Door onze ervaringen als onderwijsadviesbureaus te bundelen, laten wij een gezamenlijke stem horen.
Onderwijs is na ouderliefde het mooiste wat we onze kinderen en jongeren kunnen bieden. Daarom zet 1801, als partner van besturen en scholen, zich in voor de ontwikkeling van onderwijs, kinderen en jongeren. Om kwaliteit en belangen te waarborgen is 1801 verbonden aan deze branchevereniging.
Joost J. van Loon, interim bestuurder-directeur 1801
Een sterke basis is van onschatbare waarde voor ieder kind. Daarom geloof ik in de kracht van samenwerking tussen ouders, professionals en scholen zodat elk kind de juiste ondersteuning krijgt om zich vol vertrouwen te ontwikkelen. Binnen Onderwijsontwikkeling Nederland bundelen we onze expertise, zodat we onderwijsprofessionals zo goed mogelijk kunnen ondersteunen bij het begeleiden van hun leerlingen.
Onderwijsontwikkeling Nederland organiseert samen met het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde en het Begeleidersnetwerk Rekenen-Wiskunde een reeks online masterclasses voor startende rekenadviseurs. Op vrijdag 6 juni 2025 trappen we af met de eerste: ‘Sturen op...
Onderwijsontwikkeling Nederland maakt zich grote zorgen over de bezuinigingen op onderwijs die in de Voorjaarsnota zijn aangekondigd. Deze plannen brengen namelijk niet alleen de kwaliteit van het huidige onderwijs in gevaar, maar ondermijnen ook de broodnodige...
Onderwijsontwikkeling Nederland heeft een position paper opgesteld als input voor de verkenning van de Onderwijsraad naar de kansen en risico’s van sturing op evidence-informed werken in het onderwijs. In de position paper wordt betoogd dat sturing op...
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.