Historie

Onderwijsadviesbureaus zijn ontstaan uit plaatselijke initiatieven voor de ondersteuning van leerlingen en scholen. Structurele duurzame onderwijsadvisering bestaat inmiddels ruim 50 jaar.

Zorg voor individuele leerlingen

In de negentiende eeuw, toen de invloed van de Rijksoverheid op onderwijsbeleid nog niet groot was, bekostigden een aantal gemeenten al medische en pedagogische zorg voor kinderen. Na de tweede wereldoorlog ontstonden de eerste schoolpsychologische diensten, medisch-opvoedkundige bureaus en instellingen voor schoolmaatschappelijk werk. Zo ontwikkelden zich op gemeentelijk niveau verschillende ondersteuningsvormen voor het onderwijs, veelal gericht op de zorg voor individuele leerlingen.

De school als systeem

Vanaf 1954 volgden talrijke plaatselijke en regionale initiatieven met benamingen als: schoolpedagogische dienst, onderwijsadviescentrum, schooladviesdienst, onderwijsbegeleidingsdienst of schoolverzorgingsdienst. De hulp werd nu meer gericht op de school als systeem: optimalisering van de schoolloopbaan van alle leerlingen, advisering aan leerkrachten, introductie van nieuwe methodes en de begeleiding van schoolteams. Tot 1975 werden zo’n 64 onderwijsbegeleidingsdiensten opgericht. De gemeenten richtten schoolbegeleidingsdiensten op voor het gehele onderwijs.

Gemengde financiering

Met de invoering van de Rijksregeling subsidiëring schoolbegeleiding in 1981 ontstond voor het eerst een recht op betaling van een deel van de kosten door het Rijk (door middel van een vast bedrag per leerling). Het landelijke budget voor onderwijsbegeleiding werd via de gemeenten omgezet naar begeleidingsuren op een school. De regionale onderwijsbegeleidingsdiensten maakten met de school afspraken over de uitvoering van deze uren. Elke school had een eigen onderwijsbegeleidingsdienst en er was een landelijk dekkend netwerk van diensten.

Vraagfinanciering schoolbegeleiding

Op 1 augustus 2006 trad de Wet vraagfinanciering schoolbegeleiding in werking. Scholen krijgen vanaf 1 augustus 2006 één budget van het rijk (in plaats van verschillende subsidies met daar aan verbonden regels). Het geld voor onderwijsbegeleiding gaat nu rechtstreeks naar de scholen. Daarmee veranderde de positie van de onderwijsbegeleidingsdiensten/-adviesbureaus. Van een gesubsidieerde organisatie met scholen die verplicht bij hen moesten afnemen, zijn adviesbureaus voor onderwijs en jeugdhulp nu private partijen met een publieke doelstelling op een markt met een groeiend aantal toetreders.

Position Paper: Versterking kwaliteit van het MBO

Position Paper: Versterking kwaliteit van het MBO

In aanloop naar het debat MBO dat in de Tweede Kamer plaatsvindt schreef Onderwijsontwikkeling Nederland een position paper. Het paper richt zicht op de noodzaak om de onderwijskwaliteit in het MBO te verbeteren en te borgen. Momenteel staat deze kwaliteit onder druk...

Kamer wil onderwijsadviesmarkt reguleren 

Kamer wil onderwijsadviesmarkt reguleren 

De Tweede Kamer stemde vandaag voor een motie om de onderwijsadviesmarkt te reguleren. GL-PvdA en D66 dienden de motie in.  De Tweede Kamer wil dat de minister in gesprek gaat met de branche en de kamer hierover informeert. Een belangrijke motie, want het onderwijs...