Historie

Onderwijsadviesbureaus zijn ontstaan uit plaatselijke initiatieven voor de ondersteuning van leerlingen en scholen. Structurele duurzame onderwijsadvisering bestaat inmiddels ruim 50 jaar.

Zorg voor individuele leerlingen

In de negentiende eeuw, toen de invloed van de Rijksoverheid op onderwijsbeleid nog niet groot was, bekostigden een aantal gemeenten al medische en pedagogische zorg voor kinderen. Na de tweede wereldoorlog ontstonden de eerste schoolpsychologische diensten, medisch-opvoedkundige bureaus en instellingen voor schoolmaatschappelijk werk. Zo ontwikkelden zich op gemeentelijk niveau verschillende ondersteuningsvormen voor het onderwijs, veelal gericht op de zorg voor individuele leerlingen.

De school als systeem

Vanaf 1954 volgden talrijke plaatselijke en regionale initiatieven met benamingen als: schoolpedagogische dienst, onderwijsadviescentrum, schooladviesdienst, onderwijsbegeleidingsdienst of schoolverzorgingsdienst. De hulp werd nu meer gericht op de school als systeem: optimalisering van de schoolloopbaan van alle leerlingen, advisering aan leerkrachten, introductie van nieuwe methodes en de begeleiding van schoolteams. Tot 1975 werden zo’n 64 onderwijsbegeleidingsdiensten opgericht. De gemeenten richtten schoolbegeleidingsdiensten op voor het gehele onderwijs.

Gemengde financiering

Met de invoering van de Rijksregeling subsidiëring schoolbegeleiding in 1981 ontstond voor het eerst een recht op betaling van een deel van de kosten door het Rijk (door middel van een vast bedrag per leerling). Het landelijke budget voor onderwijsbegeleiding werd via de gemeenten omgezet naar begeleidingsuren op een school. De regionale onderwijsbegeleidingsdiensten maakten met de school afspraken over de uitvoering van deze uren. Elke school had een eigen onderwijsbegeleidingsdienst en er was een landelijk dekkend netwerk van diensten.

Vraagfinanciering schoolbegeleiding

Op 1 augustus 2006 trad de Wet vraagfinanciering schoolbegeleiding in werking. Scholen krijgen vanaf 1 augustus 2006 één budget van het rijk (in plaats van verschillende subsidies met daar aan verbonden regels). Het geld voor onderwijsbegeleiding gaat nu rechtstreeks naar de scholen. Daarmee veranderde de positie van de onderwijsbegeleidingsdiensten/-adviesbureaus. Van een gesubsidieerde organisatie met scholen die verplicht bij hen moesten afnemen, zijn adviesbureaus voor onderwijs en jeugdhulp nu private partijen met een publieke doelstelling op een markt met een groeiend aantal toetreders.

Wij werken graag samen met de aangesloten onderwijsadviesbureaus. Wij blijven onze eigen visie uitdragen, maar ervaren een enorme meerwaarde in de samenwerking rond nieuwe producten en het positioneren in het onderwijsveld.

Elard Pijnaken, Directeur-bestuurder BVS Schooladvies 

Wij vinden het een meerwaarde om onderdeel te zijn van een landelijk dekkend netwerk met gelijkwaardige partners. De gezamenlijke lobby maakt ons als partij sterker in de markt.

Dirk Verweij, Manager Driestar onderwijsadvies

Onderwijsontwikkeling Nederland is een laagdrempelige branchevereniging met veelal direct beschikbare expertise. De aangesloten leden fungeren voor ons als regionaal en landelijk klankbord en als netwerk om op te trekken in marktgerichte thema's.

John Hoeberichts, Directeur-bestuurder IJsselgroep

Met Onderwijsontwikkeling Nederland zijn we vanuit diverse achtergronden samen dienstbaar aan onderwijs en jeugdhulp van goede kwaliteit.

Arno Bronkhorst, Raad van Bestuur KOC Diensten

Door samen te werken met andere leden van Onderwijsontwikkeling Nederland kunnen wij ons' impact op leren vergroten en ieder kind nog betere zorg bieden.

Martin van der Meer, Bestuurder 1801

Wij vinden het belangrijk om lid te zijn vanwege het kwaliteitskeurmerk en vanwege de kwalitatief hoogwaardige informatievoorziening van Onderwijsontwikkeling Nederland.

Kirsten Wolfert, Directeur SAD Wassenaar

De gezamenlijke lobby en een landelijk dekkend netwerk zijn voor ons belangrijke punten van het lidmaatschap. Ook het samen op de markt zetten van producten en kennis delen zijn pluspunten.

Annemarie Kaptein, Bestuurder Bazalt Groep

De beste kansen voor ieder kind. Dat is wat stichting CED-Groep drijft. Samen met collega instellingen kunnen we in deze mooie branchevereniging nóg meer betekenen voor het onderwijs.

Margéke Hoogenkamp, directeur bestuurder CED Groep

De Rolf Groep

Door samenwerking en partnership maak je het verschil. Daarom sluiten we ons graag aan bij Onderwijsontwikkeling Nederland. - Prince Heyliger, directeur-bestuurder De Rolf groep

InterZin

Met trots zijn wij aangesloten bij Onderwijsontwikkeling Nederland. Wij gaan net als Onderwijsontwikkeling Nederland voor kwaliteit en duurzame interventies in het onderwijs. Door gebundelde krachten kunnen we samen een stap zetten in het versterken van mooi en goed onderwijs. - Jacqueline Sweerts, InterZin

Samen werken we aan nog beter digitaal onderwijs voor elk kind!

Laura Walters-Goudsmit, Edutrainers

TMI

Kwaliteit. Dat draagt Onderwijsontwikkeling Nederland uit. Door het krachtige netwerk zorgen we ervoor dat het onderwijs in Nederland op een goede manier door kan blijven ontwikkelen. TMI wil daar maar al te graag aan bijdragen! - Michiel Kalverda

Margreet de Vries te gast bij BNR Zakendoen

Margreet de Vries te gast bij BNR Zakendoen

Margreet de Vries, directeur-bestuurder Onderwijsontwikkeling Nederland, was dinsdag te gast bij BNR Zakendoen. In een 1-op-1 interview met presentator Thomas van Zijl namen ze de recente ontwikkelingen in de Onderwijswereld door.  Het voornaamste onderwerp was de...

Lees meer
Geslaagde 4e editie van het Nationale Onderwijsontbijt

Geslaagde 4e editie van het Nationale Onderwijsontbijt

Donderdag 26 september organiseerde Onderwijsontwikkeling Nederland het jaarlijkse Nationale Onderwijsontbijt in Perscentrum Nieuwspoort. Politici, onderwijsbestuurders, leraren en onderwijsadviseurs kwamen bij elkaar voor een inspirerende bijeenkomst. Tijdens deze...

Lees meer