Onderwijszorg Nederland luidt de noodklok om ‘verloren’ kinderen met een taalachterstand

Onderwijszorg Nederland presenteert vandaag een  Pamflet Ieder kind kan leren lezen om de groep ‘verloren’ kinderen met een grote taalachterstand te helpen. Aanleiding zijn nieuwe cijfers over kinderen met een ernstige lees- en spellingachterstand, maar geen diagnose ernstige, enkelvoudige dyslexie (EED). Zij komen niet in aanmerking voor een vergoede behandeling onder de Jeugdwet, maar hebben wel dringend een vorm van begeleiding nodig. Kinderen met een taalachterstand, maar zonder diagnose vallen op dit moment tussen wal en schip. Onderwijszorg Nederland wil hun jarenlange ervaring met het behandelen van kinderen met dyslexie inzetten voor deze groep.  Hiermee willen de leden van ONL bijdragen aan het voorkomen van laaggeletterdheid op latere leeftijd. CDA Tweede Kamerlid René Peters nam het pamflet in ontvangst: ‘Het is schrijnend om te zien dat er nu geen vanzelfsprekende hulp is voor deze groep kinderen. Ik sta dan ook achter de actie van ONL.’

Verloren kinderen
Kinderen bij wie na het onderzoekstraject blijkt dat zij geen EED hebben, komen niet in aanmerking voor een vergoede behandeling. Uit onderzoek binnen ONL blijkt dat dit gaat om ongeveer 1 op de 5 kinderen. Landelijk zou het gaan om circa 3.500 kinderen. ONL pleit ervoor om ook deze kinderen de ondersteuning bieden die zij nodig hebben, maar nu niet krijgen. Zij presenteren daarom tijdens de conferentie 10-jaar ONL het pamflet Ieder kind kan leren lezen. Margreet de Vries, directeur Onderwijszorg Nederland: ‘We pleiten er niet voor de definitie van EED te verruimen of meer kinderen in aanmerking te laten komen voor de vergoede zorg onder de Jeugdwet. We pleiten er wel voor om een manier te vinden om deze kinderen, samen met ouders en de school te helpen. Als we dat niet doen, laten we willens en wetens een nieuwe groep laaggeletterden ontstaan. Onacceptabel en onnodig.’

Conferentie Ieder kind kan leren lezen
Ter gelegenheid van het 10-jarig jubileum van ONL staat leren lezen centraal. Keynote spreker is Laurentien van Oranje. Zij pleit in haar bijdrage voor het sluiten van de keten, door een structurele, grotere focus op preventie. Een fors aantal kinderen begint immers aan school met een taalachterstand, die moeilijk nog in te halen is. Door met alle relevante spelers vanuit een gedeelde missie te werken aan taalontwikkeling in de leeftijdsgroep 0 tot 4 jaar, kan gezorgd worden dat in de toekomst alle kinderen zonder achterstand aan school beginnen. De dag wordt afgesloten met een forumgesprek over het thema ‘Ieder kind kan leren lezen’. Chaja Deen, Senior adviseur onderwijs en jeugdhulp bij Nederlands Jeugdinstituut en Suzanne Mol, universitair docent van de Universiteit Leiden, geven vanuit hun expertise verschillende invalshoeken over het helpen van alle kinderen, met en zonder dyslexie, om te leren lezen.

Onderwijszorg Nederland luidt de noodklok om ‘verloren’ kinderen met een taalachterstand