Persbericht – EDventure introduceert online platform voor jongeren met een chronische aandoening

Den Haag, 1 maart 2018 – De landelijke vereniging van adviesbureaus voor onderwijs en jeugdhulp, EDventure, lanceert vandaag www.onderwijs-dat-past.nl. Onderwijs dat past! is een online platform voor jongeren tussen de 10 en 16 jaar met (en zonder) een chronische aandoening. Jongeren kunnen hier hun schoolervaringen met elkaar delen en tips uitwisselen met leeftijdsgenoten.

Er valt veel te leren van ervaringen en tips van jongeren zelf. Met die gedachte introduceert EDventure het online-platform Onderwijs dat Past!, speciaal gericht op leerlingen in de groepen 7 en 8 van het primair onderwijs en leerlingen in de eerste leerjaren van het voorgezet onderwijs. Doordat leerlingen ervaringen en concrete tips met leeftijdsgenoten uitwisselen helpen ze elkaar en vergroten ze hun kansen op een soepele schoolloopbaan.

Annemarie Kaptein, directeur-bestuurder van EDventure is trots op de lancering van Onderwijs dat past!: ‘We willen de onderwijskansen van leerlingen met een chronische aandoening verbeteren. Hoe dat zou kunnen? Dat laten we de jongeren en hun ouders zelf vertellen.’ In vijf videoverhalen op de website vertellen leerlingen en hun ouders hun persoonlijke verhaal. ‘We zijn zo onwijs trots op deze vijf kanjers. Naar school gaan is voor kinderen met een chronische aandoening niet altijd even makkelijk. Hun verhalen bieden andere leerlingen, ouders en professionals een duwtje in de goede richting.’

Interactief platform door jongeren
‘We willen vooral ruimte geven aan de jongeren om elkaar te helpen met praktische suggesties en oplossingen, aldus Kaptein. Dat gebeurt op het platform via videoverhalen, een community-chatfunctie en een live ‘lotgenoten’ webinar op 28 maart a.s. Na afloop is de webinar terug te kijken op de website.

Leraren, intern begeleiders en zorgcoördinatoren: opgelet!
Onderwijs volgen met een chronische aandoening is vaak niet vanzelfsprekend. Hoe gaan jongeren daarmee om en wat vraagt dat van onderwijsprofessionals? Hun feedback is verwerkt in een e-learning module die gericht is op goede samenwerking tussen jongeren, ouders en school en hen voorziet van praktische tips.

Onderwijs dat past! is mogelijk gemaakt door Fonds NutsOhra en is uitgevoerd in samenwerking met Eduseries en een aantal consulenten van Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen. De website kwam mede tot stand door de medewerking van jongeren, ouders en scholen.

Nadere informatie voor de pers (niet voor publicatie)

Media die geïnteresseerd zijn in achtergrondgesprekken of interviews kunnen contact opnemen met:

EDventure, vereniging van adviesbureaus voor onderwijs en jeugdhulp
Annemarie Kaptein, directeur-bestuurder
E-mail: akaptein@onderwijsontwikkeling.nl