Eindfilm Onderwijs dat Past! Schoolervaringen van leerlingen met een chronische aandoening in beeld

In dit project wordt in beeld gebracht hoe leerlingen met een chronische aandoening (en hun ouders) hun schoolloopbaan ervaren, wat ze belangrijk vinden, waar ze behoefte aan hebben, en waar ze tegen aan lopen.

Niet hun aandoening maar hun kracht en ambitie staan daarbij centraal. Een aantal jongeren vertelt hun verhaal in een videoportret ter inspiratie voor andere jongeren, hun ouders en onderwijsprofessionals. Zo helpen jongeren elkaar om zelf betere keuzes te kunnen maken in hun schoolloopbaan en kunnen zij zelf aangeven aan welke (praktische) ondersteuning zij behoefte hebben vanuit school en/of samenwerkingsverband. Dit alles om de sociale participatie van deze groep kinderen en jongeren te bevorderen.

De videoportretten zijn geïntegreerd in een interactieve site. Een plek waarop jongeren ervaringen, tips, goede voorbeelden kunnen uitwisselen. Op de site wordt een live webinar voor kinderen en jongeren georganiseerd en wordt een e­-learningmodule voor professionals aangeboden, mede gebaseerd op de ‘lessen’ uit de videoportretten. Het doel is om oplossingen en/of handvatten die voor kinderen en jongeren met een chronische aandoening werken of hebben gewerkt voor een grote groep jongeren, ouder en professionals beschikbaar te maken. Via een platform waarop jongeren – ook zonder chronische aandoening­ elkaar tot steun kunnen zijn.

Eindfilm Onderwijs dat Past! Schoolervaringen van leerlingen met een chronische aandoening in beeld