Ministerie op bezoek bij CPS over brancheregulering

In gesprek met het ministerie en CPS over brancheregulering.

Woensdag 2 oktober organiseerde Onderwijsontwikkeling Nederland een digitaal werkbezoek voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Het ministerie voert op dit moment een verkenning uit naar de manier waarop de ondersteuningsstructuur voor scholen is georganiseerd. Onderdeel van deze verkenning is een serie werkbezoeken voor beleidsmedewerkers van OCW. Het eerste werkbezoek vond plaats bij SAD Wassenaar, de tweede bij IJsselgroep en Cedin. Nu was het woord aan CPS.

Met het voortgezet onderwijs als focus ging het digitale werkbezoek over de uitdagingen die komen kijken bij de ondersteuning van scholen. Maurice Aarts, CPS-directeur, deelde zijn ervaringen met het creëren van duurzame onderwijsontwikkeling. Het uitgangspunt: ontwikkeling moét worden gedragen door leraren zelf. Het is geen kunstje dat je op elke school van bovenaf kan opleggen.

Hij benadrukte dat het uiteindelijke doel is dat de school het onderwijsadviesbureau niet meer nodig heeft. Duurzame verbeteringen kosten tijd; resultaten zijn dan ook vaak pas zichtbaar na 2 jaar. Scholen hebben dus de tijd nodig om met een gedegen plan aan de slag te gaan, waar subsidieregelingen met een strakke einddatum niet in kunnen voorzien.

Hoe blijf je als onderwijsadviesbureau dan kwaliteit bieden?

Voor goede ondersteuning is het belangrijk dat onderwijsadviseurs hun kennis up to date houden. Onderzoek blijven doen, in contact blijven met kennisinstellingen en innoveren. Alleen dan is een onderwijsadviseur in staat om scholen duurzaam verder te helpen.

Ministerie op bezoek bij CPS over brancheregulering