Onlangs verscheen het jaarlijkse Education at a Glance rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Het rapport biedt inzicht in internationale trends in het onderwijs. Dit jaar is het hoofdthema gelijkwaardigheid in het onderwijs. In een brief naar de Kamer gaan Minister Bruins en staatssecretaris Paul in op het rapport en geven aan dat Nederland relatief goed scoort, maar dat er ook aandachtspunten zijn.
Belangrijke punten uit het rapport zijn:
Toegankelijkheid: er zitten verschillen in de toegankelijkheid van kinderopvang. 73% van de Nederlandse kinderen gaat naar de kinderopvang, maar van de lage inkomens gaat slechts 54% naar de kinderopvang. Ook wordt opgemerkt dat leerlingen met dezelfde kennis en vaardigheden, maar met een andere achtergrond, vaak een verschillende schoolloopbaan hebben in het funderend onderwijs. In vergelijking doet Nederland het nog steeds goed.
Kwaliteit van onderwijs: de onderwijskwaliteit is niet voor alle leerlingen vanzelfsprekend. Dit heeft vooral te maken met het lerarentekort en de verslechtering van basisvaardigheden. Het rapport wijst erop dat de kwaliteit van het onderwijs niet alleen afhankelijk is van de aanwezige middelen, zoals leraren en salarissen, maar ook van de inhoud en structuur van het onderwijs zelf. In de Randstad is het lerarentekort het grootst.
Thuissituatie: Financiële bijdragen voor onderwijs zijn relatief laag op elk onderwijsniveau.
De minister en staatssecretaris geven aan dat de resultaten van het rapport worden meegenomen in het Herstelplan kwaliteit onderwijs en de OCW-begroting voor 2025.
Voor Onderwijsontwikkeling Nederland sluiten deze inzichten aan op wat we al eerder schreven. We blijven het Herstelplan nauwlettend volgen.