“It takes a village to raise a child.”
Vorige week organiseerde Onderwijsontwikkeling Nederland een werkbezoek in een reeks voor het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. OCW is bezig met het in kaart brengen van de ondersteuningsstructuur voor scholen. Dit keer waren we bij Schooladviesdienst Wassenaar, waar samenwerken met het onderwijs en de gemeente écht in het DNA verweven is.
Vanuit een driehoeksrelatie tussen gemeente, scholen en de schooladviesdienst worden
integraal en gezamenlijk opgepakt. Het kind staat hierbij centraal. Hoe gaat dit in zijn werk?◾ De Gemeente Wassenaar draagt financieel bij aan de samenwerking vanuit de visie dat de gemeente verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de inwoners. Sinds de invoering van de wet op de vraagfinanciering zijn veel voormalige schoolbegeleidingsdiensten volledig ontvlochten van de gemeente. In Wassenaar is vanuit deze visie echter de keuze gemaakt om een eigen lokale
te behouden.◾ De schoolbesturen werken samen vanuit solidariteit en dragen net als de gemeente financieel bij aan de dienstverlening van de Schooladviesdient. Verschillende onderwijsvraagstukken worden gezamenlijk aangepakt in netwerken en door nascholing op het terrein van onderwijsontwikkeling en leerlingenzorg. Daarnaast kunnen zij ook voor school-specifieke vraagstukken terecht bij de Schooladviesdienst. Er wordt
gewerkt: de scholen geven aan waar ze behoefte aan hebben, waarbij geen sprake is van gedwongen winkelnering.◾ De Schooladviesdienst brengt dit vervolgens in kaart en draagt hieraan bij vanuit
. Geen one-size-fits-all, maar een aanpak op basis van de schoolcontext. Elke school is anders.Resultaat? Een ondersteuning waarin de Schooladviesdienst als kritische vriend en adviseur optreedt en scholen kunnen excelleren door
.Dank aan alle aanwezigen!