Maandag 9 september organiseerde Onderwijsontwikkeling Nederland een werkbezoek voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Het ministerie voert op dit moment een verkenning uit naar de manier waarop de ondersteuningsstructuur voor scholen is georganiseerd. Onderdeel van deze verkenning is een serie werkbezoeken voor beleidsmedewerkers van OCW. Het eerste werkbezoek vond plaats bij SAD Wassenaar. Dit keer reisden we naar het noorden af voor een bezoek aan IJsselgroep en Cedin.
Het eerste werkbezoek vond plaats bij basisschool De Doarpsskoalle in Nij Beets, Friesland, waar IJsselgroep een traject begeleidt om leerlingen beter te leren lezen. In samenwerking met Hogeschool Windesheim, Stichting Lezen en de Bibliotheek Zuidoost Fryslân werken zij met de school aan het verbeteren van tekstbegrip. Hogeschool Windesheim ontwikkelde de methode ‘Focus op Begrip’. Kern van deze aanpak is het integraal ontwikkelen van de taal- en leesvaardigheid door in alle schoolvakken rijke teksten te gebruiken. De bibliotheek zorgt voor goede en passende kinderen en Stichting Lezen begeleidt het onderzoek naar de effectiviteit van de aanpak. Een mooi voorbeeld van samenwerking waarbij de verschillende partners elkaar versterken, ieder vanuit hun eigen rol.
De directeur van de school, Willem Jongsma, deelde wat de samenwerking in de praktijk oplevert: de positieve effecten op leesmotivatie en leesgedrag is bij zowel leraren als leerlingen merkbaar. Het doel is dan ook om in de komende jaren nog meer scholen te bereiken met deze aanpak.
Het tweede werkbezoek vond plaats bij Cedin, waar onder andere het ‘Taalplan Frysk 2030’ centraal stond. Met dit plan wordt gewerkt aan een structurele plek van het vak Fries in het onderwijs. Zo komen kinderen op alle leeftijden in aanraking met de Friese taal, van kinderopvang tot hoger onderwijs.
De provincie Fryslân is opdrachtgever en samenwerkingspartner van het Taalplan Frysk. Cedin is penvoerder voor het Voortgezet Onderwijs en Speciaal Onderwijs. Dankzij een subsidie van de provincie kan Cedin scholen gratis ondersteuning bieden, een zogenoemde ‘skoalstiper’. Ook hier werpt samenwerking met en tussen verschillende partners zijn vruchten af. Publieke en private partners weten elkaar te vinden door een gemeenschappelijk doel: alle leerlingen in Friesland een gelijke kans op het ontwikkelen van hun moedertaal.