Onderwijsontwikkeling Nederland roept op tot structurele professionalisering van leraren voor inclusief onderwijs

Op 21 mei vindt het commissiedebat Passend Onderwijs plaats in de Tweede Kamer. In aanloop naar dit debat heeft Onderwijsontwikkeling Nederland een brief gestuurd aan de leden van de vaste Kamercommissie voor OCW. De kernboodschap: inclusief onderwijs in 2035 is alleen haalbaar als er structureel geïnvesteerd wordt in de professionalisering van leraren.

Het kabinet heeft de ambitie uitgesproken om te komen tot inclusief onderwijs. Een ambitie die Onderwijsontwikkeling Nederland onderschrijft. Het succes ervan valt of staat echter met de kennis en vaardigheden van de leraar. Zonder tijd, ruimte en middelen voor gerichte professionalisering blijven ambities steken op papier.

In de brief pleit Onderwijsontwikkeling Nederland voor:

  • Structurele investeringen in de deskundigheidsbevordering van leraren
  • Concrete ondersteuning op het gebied van de landelijke norm basisondersteuning
  • Een doelmatige besteding van middelen die direct ten goede komt aan de professionaliteit van het onderwijsteam

Hoewel er op veel plekken nog knelpunten zijn in het passend onderwijs, zien wij ook inspirerende voorbeelden van wat wél werkt. Om dit te onderstrepen brengen wij graag opnieuw onze bloemlezing “Samen onderwijs passend maken” onder de aandacht. Deze bloemlezing bevat praktijkverhalen die laten zien dat inclusief en passend onderwijs haalbaar is als professionals samenwerken en vanuit gedeelde verantwoordelijkheid handelen.

Ga naar:
Brief debat passend onderwijs
Bloemlezing

Met deze bijdrage willen wij laten zien dat het al mogelijk is om onderwijs écht passend te maken mits leraren de ruimte, middelen en ondersteuning krijgen die zij verdienen.

Onderwijsontwikkeling Nederland roept op tot structurele professionalisering van leraren voor inclusief onderwijs