Op donderdag 15 mei 2025 heeft Onderwijsontwikkeling Nederland een position paper over de onderwijsregio’s aangeboden aan de Vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer. Met deze bijdrage willen wij vanuit de praktijk onze visie delen op de ontwikkeling van onderwijsregio’s en hoe deze effectief kunnen bijdragen aan het versterken van het onderwijs.
De position paper is opgesteld als reactie op de brief van de staatssecretaris van Funderend Onderwijs en Emancipatie van 25 april jl. over de voortgang van de onderwijsregio’s. Onderwijsontwikkeling Nederland ondersteunt het streven naar versterkte samenwerking binnen het onderwijs, gericht op het werven, behouden en professionaliseren van leraren en schoolleiders. Tegelijkertijd signaleren we aandachtspunten die van belang zijn voor een duurzame en effectieve inrichting van deze regio’s.
Onze kernboodschap
Onderwijsadviesbureaus spelen een essentiële rol in het ondersteunen van scholen bij schoolontwikkeling, professionalisering en het realiseren van hun onderwijskundige ambities. Vanuit deze rol doen wij in onze position paper concrete voorstellen:
-
Professionalisering in teamverband: Effectieve professionalisering is gericht op het hele team en sluit aan bij de context van de school.
-
Betekenisvolle begeleiding van startende leraren: Inductieprogramma’s moeten niet alleen gericht zijn op de starter, maar bijdragen aan een sterk professioneel klimaat in de hele school.
-
Private expertise als publieke meerwaarde: Gecertificeerde onderwijsadviesbureaus leveren aantoonbaar effectieve en onafhankelijke ondersteuning die scholen helpt duurzaam te verbeteren.
-
Middelen naar het primaire proces: Onderwijsmiddelen moeten terechtkomen waar ze het meeste effect hebben: bij de leraar, in de klas.
-
Samenwerking binnen onderwijsregio’s: Betrek partners en stakeholders met expertise bij de samenwerking binnen de onderwijsregio’s.
Oproep tot samenwerking
Onderwijsontwikkeling Nederland roept op tot een open en evenwichtige samenwerking binnen de onderwijsregio’s. Door scholen te ondersteunen met teamgerichte professionalisering en tijdelijke externe begeleiding, kunnen we samen werken aan duurzame kwaliteitsverbetering.
Wij denken graag mee over de verdere inrichting van de onderwijsregio’s en zijn beschikbaar voor toelichting op onze notitie.
Lees de volledige position paper hier
