Onderwijsontwikkeling Nederland heeft een position paper opgesteld als input voor de verkenning van de Onderwijsraad naar de kansen en risico’s van sturing op evidence-informed werken in het onderwijs.
In de position paper wordt betoogd dat sturing op onderwijskwaliteit via evidence-informed werken vooral moet inzetten op de juiste randvoorwaarden: ruimte voor professionele ontwikkeling, ondersteuning bij integrale schoolontwikkeling en kwaliteitsborging van onderwijsadvies. Daarbij wordt gewaarschuwd voor te rigide vormen van sturing, die kleine, makkelijk te
meten interventies kan bevoordelen boven een integrale en diepgaande aanpak.
Evidence-informed werken behelst meer dan slechts het toepassen van wetenschappelijk onderzoek. Ook de schoolcontext en de professionele intuïtie van de onderwijsprofessional zijn essentieel om tot goed onderbouwde keuzes te komen. Wanneer alleen wordt gestuurd op het eerste aspect – wetenschappelijk onderzoek – ontstaat het risico dat vooral kleinschalige, geïsoleerde interventies worden toegepast, met minder impact dan bredere, integrale schoolbrede aanpakken. Bovendien dreigt een one-size-fits-all-benadering en het gevaar van zogeheten lethal mutations, waarbij werkzame interventies ondoelmatig worden aangepast.
In plaats daarvan pleiten wij ervoor dat de overheid al aan het begin van ontwikkel- en begeleidingsprocessen stuurt op de randvoorwaarden: door te investeren in de professionele ontwikkeling van onderwijsprofessionals én door kwaliteitseisen te stellen aan onderwijsadviesbureaus. Zo verlegt de focus zich van eindcontrole naar de kwaliteit en onderbouwing van het ontwikkelproces, en wordt maximale impact op de lange termijn geborgd.
Lees de volledige position paper hier.