Eerste voorzichtige resultaten Masterplan basisvaardigheden

In de vijfde voortgangsbrief van het Masterplan basisvaardigheden stelt staatssecretaris Mariëlle Paul van OCW dat de subsidieregeling, die twee jaar geleden aan 650 scholen is verstrekt, heeft bijgedragen aan een verbetering van de prestaties op het gebied van taal en rekenen. Zo schrijft zij in haar brief dat in het primair onderwijs de effecten op taal en rekenen duidelijk zichtbaar zijn: ruim 80 procent van de scholen geeft aan duidelijk vooruitgang te ervaren. In het voortgezet onderwijs is dat 60% van de scholen. Over het algemeen zijn de uitkomsten dus positief. Wel geeft zij een kanttekening hierbij dat het gaat om een kwalitatief beeld van de ervaren effecten en niet om een harde kwantitatieve vergelijking. Later dit jaar verschijnt een onderzoek naar het kwantitatieve effect van de subsidie.

Onze leden zijn nauw betrokken geweest bij de ondersteuning van verschillende scholen. Wel maken we ons zorgen. De subsidie moest in zeer korte tijd besteed worden. Eigenlijk een periode die te kortdurend is om duurzaam effect te sorteren. Resultaten op individueel leerling niveau zijn mooi en belangrijk, maar helpen ons uiteindelijk niet richting duurzame onderwijsverbetering.

Staatssecretaris Paul komt in het voorjaar van 2025 met de uitwerking van het Herstelplan kwaliteit funderend onderwijs. Met dit plan wil zij voortbouwen op het Masterplan basisvaardigheden om de basis op orde te brengen, met een focus op lezen, schrijven en rekenen. Eerder lanceerde Onderwijsontwikkeling Nederland het Educatief Deltaplan dat een langetermijnstrategie behelst voor een duurzame verbetering van de onderwijskwaliteit waarmee we de basis structureel op orde kunnen krijgen en houden.

Eerste voorzichtige resultaten Masterplan basisvaardigheden