TALIS 2024: Leraren werken met plezier, maar werkdruk blijft aandachtspunt

Onlangs is de nieuwste editie van TALIS (Teaching and Learning International Survey) verschenen. Dit internationale onderzoek wordt elke zes jaar uitgevoerd en brengt de werkbeleving van leraren en schoolleiders in kaart.

De nieuwste editie van het internationale TALIS-onderzoek  laat zien dat Nederlandse leraren en schoolleiders overwegend positief zijn over hun beroep, werkomgeving en professionele ontwikkeling. Zo werkt maar liefst 95% van de leraren met plezier in het onderwijs. Opvallend is dat in het primair onderwijs de tevredenheid over het salaris sterk is gestegen: van 25% in 2018 naar 84% nu.

Tegelijkertijd blijft werkdruk een belangrijk aandachtspunt. Zowel leraren als schoolleiders noemen administratieve taken, voortdurende veranderingen en gedragsproblemen bij leerlingen als voornaamste oorzaken van stress. Ook het lerarentekort wordt breed gedeeld als grootste zorg.

Professionele groei centraal

Vrijwel alle leraren nemen deel aan scholing en ervaren dat dit hun lesgeven verbetert. De focus van professionalisering verschuift echter: minder aandacht voor vakinhoud en didactiek, meer voor toetsing en beoordeling. Tijd en roostering blijven de grootste belemmeringen om verder te leren.

Werkgroep Sterke Leraren | Schoolleiders

De bevindingen uit TALIS 2024 sluiten nauw aan bij de inzet van onze werkgroep Sterke Leraren | Schoolleiders. Deze werkgroep richt zich onder andere op de volgende gebieden:

  • Begeleiding van (startende) docenten: We bieden ondersteuning om beginnende leraren te begeleiden en te ondersteunen bij hun professionele ontwikkeling.
  • Professionalisering (bij- en nascholing): We faciliteren bij- en nascholingsmogelijkheden op zowel team- als individueel niveau om leraren te helpen hun vaardigheden en kennis up-to-date te houden en te verbeteren.
  • Leiderschap: We ondersteunen schoolleiders bij het ontwikkelen van effectief leiderschap om leraren te binden, te boeien en te behouden. Dit omvat leiderschapstrainingen, coaching en mentorprogramma?s.
  • Anders organiseren van het onderwijs: We ondersteunen scholen bij het slim te organiseren van hun onderwijsproces, zodat scholen efficiënter omgaan met hun middelen, de werklast van leraren verminderen en tegelijkertijd de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.

Lees hier meer over de werkgroep Sterke Leraren en hoe wij bijdragen aan sterk, toekomstgericht leraar- en leiderschap.

TALIS 2024: Leraren werken met plezier, maar werkdruk blijft aandachtspunt