Onderwijsontwikkeling Nederland verwelkomt de stappen die staatssecretaris Becking in zijn Kamerbrief aankondigt om de kwaliteit van onderwijsondersteuning te versterken en het evidence-informed werken in scholen verder te bevorderen. De contouren voor een kwaliteitsalliantie en een landelijk kwaliteitskader voor onderwijsadvies sluiten nauw aan bij onze eigen inzet voor een transparante, professionele en lerende adviesmarkt.
Directeur Onderwijsontwikkeling Nederland, Denise van den Berg: “Scholen moeten kunnen vertrouwen op ondersteuning die echt verschil maakt. Dat vraagt om duidelijke kwaliteitseisen en samenwerking tussen overheid, onderwijsadviesbureaus en wetenschap.”
Een open markt zonder drempels vraagt om stevige kwaliteitseisen
Sinds de markt in 2009 volledig is opengesteld, kan iedereen een onderwijsadviesbureau starten. Dat heeft voordelen gebracht, maar ook veel onduidelijkheid. Scholen zien door het grote aanbod soms niet welke ondersteuning betrouwbaar is of goed aansluit op hun situatie.
Om dat gat te dichten, ontwikkelde Onderwijsontwikkeling Nederland het Keurmerk Onderwijsontwikkeling. Onderwijsadviesbureaus die dit keurmerk dragen, worden extern getoetst op kwaliteit, klanttevredenheid en maatschappelijke leidende principes. Het keurmerk geeft scholen beter zicht op wie er kwaliteit levert en helpt hen om weloverwogen keuzes te maken.
Momenteel zijn we met diverse onderwijspartijen in gesprek om het keurmerk door te ontwikkelen zodat het nog beter aansluit op de kwaliteitswensen van het veld.
Samen werken aan een gelijkwaardig speelveld
Onderwijsontwikkeling Nederland benadrukt dat transparantie en kwaliteitsborging van groot belang zijn. Dit geldt niet alleen voor marktpartijen, maar óók voor publieke aanbieders van ondersteuning. Wij pleiten daarom voor een level playing field waarin voor alle typen aanbieders vergelijkbare kwaliteitscriteria en verantwoordingslijnen gelden. Dit is noodzakelijk om scholen goed in staat te stellen om onderbouwde keuzes te maken.
Kwaliteitsalliantie
Het voornemen om een kwaliteitsalliantie op te richten, waarin ook marktpartijen deelnemen, sluit aan bij onze jarenlange inzet om tot duidelijke kwaliteitskaders te komen. Onderwijsontwikkeling Nederland denkt graag actief mee over de invulling hiervan, zodat scholen beter zicht krijgen op welke ondersteuning écht aansluit op hun vraag.
Onze leden werken evidence-informed, mét oog voor de praktijk
Onderwijsontwikkeling Nederland ziet het als een belangrijke verantwoordelijkheid om evidence-informed werken in de sector te stimuleren. Daarbij gaat het om het ondersteunen van scholen bij een manier van werken waarin onderzoek, data en professionele expertise met elkaar worden verbonden.
De leden van Onderwijsontwikkeling Nederland combineren wetenschappelijke inzichten, gegevens uit de schoolcontext en hun eigen professionele ervaring. Daardoor richten zij zich op integrale, schoolbrede ontwikkelingstrajecten die duurzaam effect hebben.
Denise van den Berg onderstreept hoe belangrijk die aanpak is: “Duurzame verbetering ontstaat niet door het kopiëren van één methode. Het gaat om teams die samen leren en keuzes maken die passen bij hun eigen school. Onze leden helpen scholen om dat proces zorgvuldig vorm te geven.”
Wil je als school of bestuur meer weten over het Keurmerk Onderwijsontwikkeling of over hoe onze leden scholen begeleiden bij evidence-informed schoolontwikkeling?
Kijk op www.onderwijsontwikkeling.nl/keurmerk of neem contact op met één van onze leden via https://onderwijsontwikkeling.nl/leden.