Eerste conclusie na Troonrede: Onderwijs verdient meer aandacht

In de Troonrede van dit jaar werd in slechts één korte zin stilgestaan bij het onderwijs: “Iedereen moet kunnen rekenen op onderwijs dat kinderen allereerst basisvaardigheden leert.” Wij herkennen en onderschrijven het belang van een hoger niveau van de basisvaardigheden, maar betreuren het dat er verder geen verdieping kwam op dit thema, terwijl juist nu structurele keuzes en een duidelijke langetermijnvisie nodig zijn.

Onderwijsontwikkeling Nederland heeft uiteraard oog voor alles wat er momenteel in de wereld gebeurt en erkent dat hier in ieders belang veel aandacht voor nodig is. Ook begrijpen we dat het kabinet demissionair is en dat dit invloed heeft op beleidskeuzes. Tegelijkertijd is er in het onderwijs nog veel te doen en staan we voor grote uitdagingen. Een derde van de 15-jarigen is onvoldoende geletterd om volwaardig mee te doen in de samenleving. Daarnaast wordt er gewerkt aan thema’s als inclusief onderwijs, het lerarentekort, een geheel nieuw curriculum en digitalisering. Dit verdient meer aandacht.

Onderwijsontwikkeling Nederland roept daarom op tot blijvende focus op de staat van het onderwijs. Dit vraagt om een duurzame koers waarin rust, continuïteit en investeringen in de kwaliteit van het onderwijs centraal staan. Met een langetermijnvisie op onderwijs bereiden we kinderen en jongeren voor op hun eigen toekomst en zorgen we voor een sterke en veerkrachtige samenleving.

Eerste conclusie na Troonrede: Onderwijs verdient meer aandacht