Ruim 75% van de scholen schakelt externe expertise in
Uit de eerste meting van het implementatieonderzoek naar de subsidieregeling Verbetering basisvaardigheden (tranche 3) blijkt dat een ruime meerderheid van de scholen gebruikmaakt van externe ondersteuning. Meer dan 75% doet een beroep op partijen zoals onderwijsadviesbureaus, vooral voor professionalisering, visievorming en begeleiding bij de uitvoering van plannen. Deze cijfers onderstrepen dat scholen vertrouwen op de deskundigheid van onze leden.
Hoewel de meeste scholen minder dan een kwart van hun subsidie besteden aan externe inhuur, is het gebruik van externe expertise wijdverspreid. Dit bevestigt de belangrijke rol die onderwijsadviesbureaus spelen in het versterken van taal-, reken- en digitale vaardigheden in het primair en voortgezet onderwijs.
Onderwijsontwikkeling Nederland ziet in de uitkomsten van dit onderzoek een bevestiging van de toegevoegde waarde van onderwijsadviesbureaus bij het structureel versterken van basisvaardigheden. Als branchevereniging blijven wij ons inzetten voor een sterke, professionele sector die scholen ondersteunt met actuele kennis, maatwerkbegeleiding en duurzame oplossingen.
Bron: Implementatieonderzoek subsidieregeling Verbetering basisvaardigheden | Rapport | Rijksoverheid.nl