Onderwijsadviesbureaus zijn ontstaan uit plaatselijke initiatieven voor de ondersteuning van leerlingen en scholen. Structurele duurzame onderwijsadvisering bestaat inmiddels ruim 50 jaar.
Zorg voor individuele leerlingen
In de negentiende eeuw, toen de invloed van de Rijksoverheid op onderwijsbeleid nog niet groot was, bekostigden een aantal gemeenten al medische en pedagogische zorg voor kinderen. Na de tweede wereldoorlog ontstonden de eerste schoolpsychologische diensten, medisch-opvoedkundige bureaus en instellingen voor schoolmaatschappelijk werk. Zo ontwikkelden zich op gemeentelijk niveau verschillende ondersteuningsvormen voor het onderwijs, veelal gericht op de zorg voor individuele leerlingen.
De school als systeem
Vanaf 1954 volgden talrijke plaatselijke en regionale initiatieven met benamingen als: schoolpedagogische dienst, onderwijsadviescentrum, schooladviesdienst, onderwijsbegeleidingsdienst of schoolverzorgingsdienst. De hulp werd nu meer gericht op de school als systeem: optimalisering van de schoolloopbaan van alle leerlingen, advisering aan leerkrachten, introductie van nieuwe methodes en de begeleiding van schoolteams. Tot 1975 werden zo’n 64 onderwijsbegeleidingsdiensten opgericht. De gemeenten richtten schoolbegeleidingsdiensten op voor het gehele onderwijs.
Gemengde financiering
Met de invoering van de Rijksregeling subsidiëring schoolbegeleiding in 1981 ontstond voor het eerst een recht op betaling van een deel van de kosten door het Rijk (door middel van een vast bedrag per leerling). Het landelijke budget voor onderwijsbegeleiding werd via de gemeenten omgezet naar begeleidingsuren op een school. De regionale onderwijsbegeleidingsdiensten maakten met de school afspraken over de uitvoering van deze uren. Elke school had een eigen onderwijsbegeleidingsdienst en er was een landelijk dekkend netwerk van diensten.
Vraagfinanciering schoolbegeleiding
Op 1 augustus 2006 trad de Wet vraagfinanciering schoolbegeleiding in werking. Scholen krijgen vanaf 1 augustus 2006 één budget van het rijk (in plaats van verschillende subsidies met daar aan verbonden regels). Het geld voor onderwijsbegeleiding gaat nu rechtstreeks naar de scholen. Daarmee veranderde de positie van de onderwijsbegeleidingsdiensten/-adviesbureaus. Van een gesubsidieerde organisatie met scholen die verplicht bij hen moesten afnemen, zijn adviesbureaus voor onderwijs en jeugdhulp nu private partijen met een publieke doelstelling op een markt met een groeiend aantal toetreders.
55-jarig jubileum
Ter gelegenheid van het 55-jarig jubileum van Onderwijsontwikkeling Nederland is een infographic vormgegeven, met een visuele weergave van de historie van de vereniging.
Wij werken graag samen met de aangesloten onderwijsadviesbureaus. Wij blijven onze eigen visie uitdragen, maar ervaren een enorme meerwaarde in de samenwerking rond nieuwe producten en het positioneren in het onderwijsveld.
Onderwijsontwikkeling Nederland is een laagdrempelige branchevereniging met veelal direct beschikbare expertise. De aangesloten leden fungeren voor ons als regionaal en landelijk klankbord en als netwerk om op te trekken in marktgerichte thema's.
John Hoeberichts, Directeur-bestuurder IJsselgroep
Met Onderwijsontwikkeling Nederland zijn we vanuit diverse achtergronden samen dienstbaar aan onderwijs en jeugdhulp van goede kwaliteit.
Arno Bronkhorst, Raad van Bestuur KOC Diensten
Wij vinden het belangrijk om lid te zijn vanwege het kwaliteitskeurmerk en vanwege de kwalitatief hoogwaardige informatievoorziening van Onderwijsontwikkeling Nederland.
Kirsten Wolfert, Directeur SAD Wassenaar
De gezamenlijke lobby en een landelijk dekkend netwerk zijn voor ons belangrijke punten van het lidmaatschap. Ook het samen op de markt zetten van producten en kennis delen zijn pluspunten.
Annemarie Kaptein, bestuurder Bazalt Groep
De beste kansen voor ieder kind. Dat is wat stichting CED-Groep drijft. Samen met collega instellingen kunnen we in deze mooie branchevereniging nóg meer betekenen voor het onderwijs.
Margéke Hoogenkamp, directeur bestuurder CED Groep
Door samenwerking en partnership maak je het verschil. Daarom sluiten we ons graag aan bij Onderwijsontwikkeling Nederland.
Prince Heyliger, directeur-bestuurder De Rolf groep
Met trots zijn wij aangesloten bij Onderwijsontwikkeling Nederland. Wij gaan net als Onderwijsontwikkeling Nederland voor kwaliteit en duurzame interventies in het onderwijs. Door gebundelde krachten kunnen we samen een stap zetten in het versterken van mooi en goed onderwijs.
Jacqueline Sweerts, directeur InterZin
Samen werken we aan nog beter digitaal onderwijs voor elk kind!
Laura Walter-Goudsmit, Edutrainers
Kwaliteit. Dat draagt Onderwijsontwikkeling Nederland uit. Door het krachtige netwerk zorgen we ervoor dat het onderwijs in Nederland op een goede manier door kan blijven ontwikkelen. TMI wil daar maar al te graag aan bijdragen!
Michiel Kalverda, directeur TMI
Wij gaan net als OON voor de hoogst mogelijke kwaliteit van het onderwijs. In ons geval door de focus op onderwijskundig leiderschap. Door onze ervaringen als onderwijsadviesbureaus te bundelen, laten wij een gezamenlijke stem horen.
Onderwijs is na ouderliefde het mooiste wat we onze kinderen en jongeren kunnen bieden. Daarom zet 1801, als partner van besturen en scholen, zich in voor de ontwikkeling van onderwijs, kinderen en jongeren. Om kwaliteit en belangen te waarborgen is 1801 verbonden aan deze branchevereniging.
Joost J. van Loon, interim bestuurder-directeur 1801
Een sterke basis is van onschatbare waarde voor ieder kind. Daarom geloof ik in de kracht van samenwerking tussen ouders, professionals en scholen zodat elk kind de juiste ondersteuning krijgt om zich vol vertrouwen te ontwikkelen. Binnen Onderwijsontwikkeling Nederland bundelen we onze expertise, zodat we onderwijsprofessionals zo goed mogelijk kunnen ondersteunen bij het begeleiden van hun leerlingen.
Op 7 maart jl. is door Stichting OZL in de regio een brief verstuurd aan Staatssecretaris Paul van Funderend Onderwijs en Emancipatie. In deze brief wordt ernstige bezorgdheid geuit over de voorgenomen hervorming van de onderwijsondersteuning voor zieke leerlingen...
Onlangs stelde Leopold Witte, regisseur van theatergroep De Verleiders, in Met het Oog op Morgen dat Nederland maar liefst 70.000 onderwijsadviseurs zou tellen. Hij voegde eraan toe dat dit aantal zelfs groter zou zijn dan het lerarentekort. Deze claim werd opgepikt...
Denise van den Berg is de nieuwe interim directeur-bestuurder van Onderwijsontwikkeling Nederland (OON). Denise is de tijdelijke opvolger van Margreet de Vries, die per 1 april een nieuwe functie aanvaardt als voorzitter college van bestuur bij Edumare. Denise van den...
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.