Over het keurmerk

Waarom een kwaliteitskeurmerk?

Kwaliteit en professionaliteit op het gebied van onderwijsadvies verdienen een keurmerk. Leden van Onderwijsontwikkeling Nederland voldoen dan ook aan strenge kwaliteitseisen, waarbij zij zich extern onder andere laten toetsten op ‘evidence based’ werken. Scholen die met een van de leden van Onderwijsontwikkeling Nederland samenwerken krijgen hiermee meer zekerheid over de kwaliteit van de dienstverlening. Onderwijsontwikkeling Nederland pleit voor meer regulering van de onderwijsadviesmarkt. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap raadt scholen wel aan te vragen naar een keurmerk bij de inhuur van externe partijen. Eén van deze keurmerken is het keurmerk Onderwijsontwikkeling. Om het Keurmerk Onderwijsontwikkeling te mogen dragen moeten bureaus zich onderwerpen aan een externe toetsing. Door de certificering voor kwaliteitszorg buiten de branche te leggen nemen we iedere mogelijke twijfel over objectiviteit weg. Het keurmerk Onderwijsontwikkeling sluit goed aan bij de ontwikkelingsgerichte bedrijfsvoering van kennisintensieve dienstverlenende organisaties.

 

Om het keurmerk Onderwijsontwikkeling te mogen voeren, geldt een aantal kwaliteitscriteria: 

 

1. Beschikken over een certificaat voor interne kwaliteitszorg

Alle leden laten zich extern toetsen door een onafhankelijke geaccrediteerde toetsingsorganisatie. Leden worden getoetst op de kwaliteitscriteria van Onderwijsontwikkeling Nederland of op de eisen voor een ISO 9001 (2015) certificering. Door externe toetsing blijven leden scherp op hun kwaliteitsmanagement, waarbinnen specifieke aandacht is voor het ‘evidence based’ werken. Klik hier voor meer informatie over de kwaliteitscriteria.

2. In het bezit zijn van een Cedeo-erkenning voor klanttevredenheid

Onderwijsontwikkeling Nederland werkt samen met de onafhankelijke toetsingsorganisatie Cedeo. Onderdeel van het Keurmerk Onderwijsontwikkeling is een Cedeo-erkenning. Elke twee jaar moeten de leden een klanttevredenheidsonderzoek laten uitvoeren. Het klanttevredenheidsonderzoek gaat gedetailleerd in op alle aspecten van de uitvoering van de opdrachten en met name de geboekte resultaten. Een Cedeo-erkenning betekent dat meer dan 80% van de scholen tevreden is over de kwaliteit. Klik hier voor meer informatie over de Cedeo-erkenning.

3. Onderschrijven van de leidende principes

Het doel van de leidende principes is het borgen van een hoog niveau van kwaliteit en betrokkenheid van de leden. Met de leidende principes committeren de leden zich aan gedragsregels tussen leden onderling en verplichtingen aan de branche zoals goed opdrachtnemerschap en fair play en voldoen zij aan de eisen op het gebied van innovatie en kennisdelen. Klik hier voor meer informatie over onze leidende principes. 

Meer informatie over het Keurmerk Onderwijsontwikkeling is te vinden in onze brochure.

Voor vragen over het keurmerk kunt u mailen naar kwaliteit@onderwijsontwikkeling.nl.

Vraag naar het Keurmerk Onderwijsontwikkeling

Vraag naar het Keurmerk Onderwijsontwikkeling

Het Keurmerk Onderwijsontwikkeling biedt zekerheid over de kwaliteit van een onderwijsadviesbureau. Om het Keurmerk Onderwijsontwikkeling te behalen, is een onderwijsadviesbureau onderworpen aan een externe toetsing op kwaliteit. Klik hier voor meer informatie over...

Wat doet een onderwijsadviesbureau?

Wat doet een onderwijsadviesbureau?

Wat doet een onderwijsadviesbureau nu precies? Hoe kan de lesopbrengst snel en effectief verhoogd worden? Hoe kan een school het taal- en leesonderwijs naar een hoger plan tillen? Onderwijsadviesbureaus werken dagelijks samen met leerlingen, leraren, schoolleiders en...